Wij werken met drie soorten leerdoelen:
- Persoonlijke leerdoelen: wat je zelf wilt leren
- Maatschappelijke leerdoelen: wat je kunt doen voor anderen
- Basisleerdoelen: gekoppeld aan schoolvakken
De vakdocenten hebben de verplichte leerdoelen opgedeeld in de drie niveaus. Dit betekent dat zij jou gaan uitdagen op jouw instapniveau, het advies van de basisschool. Als je een vak op vwo-niveau beheerst, terwijl je met een vmbo-theoretisch advies binnen bent gekomen, kun je bij Lumen het vak wel gewoon op vwo-niveau volgen.
De leerdoelen worden, anders dan in onze reguliere afdeling, niet beoordeeld met een cijfer, maar met goed, voldoende, matig of onvoldoende. Bij de persoonlijke en maatschappelijke leerdoelen kiezen de leerlingen zelf wat, hoe en wanneer er geleerd wordt. Bij de basisleerdoelen heeft de docent beschreven wat de leerdoelen zijn en kan de leerling vaak (maar niet altijd) kiezen voor het hoe en wanneer.
Een schooljaar bestaat uit drie periodes, waarbij elke periode voor elk vak (inclusief de persoonlijke en maatschappelijke leerdoelen) een minimaal aantal leerdoelen aangetoond moet worden. Aan het einde van periode 3 neemt het docententeam een besluit over de voortgang van de leerling, op basis van de bevorderingsnorm (te vinden bij downloads). Op deze manier zorgen we ervoor dat de Lumen-leerlijn goed aansluit op onze reguliere afdeling.
Na de startfase (2 jaar voor vmbo-t en 3 jaar voor havo/vwo) gaat de leerling verder in de voorexamenfase bij onze reguliere afdeling, waarbij de leerling de mogelijkheid heeft om de manier van werken die de leerling in Lumen geleerd heeft voort te zetten. Dit gebeurt in de vorm van een persoonlijk rooster.